Luizen en neten

Luizen zijn kleine insecten (3-4 mm) die op het hoofd van mensen kunnen zitten. Ze hebben zes stevige poten. Hiermee kunnen ze heel snel lopen en houden ze zich vast aan de haren. Luizen kunnen NIET springen of vliegen! Luizen leven van bloed en moeten vijf tot zes keer per dag een beetje eten. Ze prikken gelijk muggen en drinken wat bloed. Volwassen luizen leggen eitjes. Die plakken ze stevig vast aan het haar. Dat zijn de neten. Het lijken net bolletjes die tegen het haar aan zitten. Neten kan je niet (zoals vuil of schilfertjes) uit de haren wegvegen. Na zeven dagen komen de eitjes uit. Na twee weken zijn de luizen volwassen en leggen eitjes.
Hoe krijg je luizen?

Luizen moeten van het ene hoofd naar het andere lopen.
Samen spelen, elkaar een knuffel geven, … alles waarbij twee hoofden elkaar raken, kan een besmetting geven.
Geef je een borstel, kam, muts, sjaal,… aan elkaar door? Let op dat er geen luizen verhuizen!

Luizen hebben geen voorkeur voor proper of vuil haar.

Wat kan je doen?

Draag lange haren in een staart. Geef geen borstels of kammen aan elkaar door.
Steek mutsen en sjaals in de mouw van de jas.
Hang de kapstokken op school een beetje van elkaar af.
Kijk je kind regelmatig na! Maak er een gewoonte van.

Verwittig de school en vriendjes als jouw kind luizen heeft.
Verdwijnen luizen en neten met het wassen van het haar?

Neen!

Luizen die in water komen, houden hun adem in en stoppen met bewegen. Ze houden zich stevig vast aan het haar en worden dus niet weggespoeld. Als het haar terug droog is, worden de luizen weer wakker.
Neten kleven vast aan het haar. Je kan ze alleen van het haar afschuiven, door je nagels te gebruiken.

Hoe moet ik zoeken naar luizen?

Hoe raak je die luis weer kwijt?

Behandel iedereen die luizen heeft op hetzelfde moment.
Er zijn heel veel producten tegen luizen te koop.

Kies voor een product dat de luis verstikt: vb. Silikom, DOU LP-PRO, Paranix (zonder luizendodend middel)
Wil je een luizendodend middel gebruiken? Kies voor een product met malathion 0,5 % of permethrine 1 % (vraag raad aan de apotheker).
Kijk twee weken na elkaar de hoofden goed na.
Behandel een tweede keer na 8 dagen. Gebruik hetzelfde product als de eerste keer.
Na twee keer behandelen geen succes? Of: je wil meer weten?

Bel gerust naar je CLB! Wij helpen graag verder!

Vrij CLB Maasland – afdeling Maaseik
Vossenbergstraat 12 3680 Maaseik

Zeker niet doen: de reclame geloven en producten gebruiken die luizen kunnen voorkomen. Ze zijn duur en helpen niet altijd.